سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ایران بانو

نوشته شده توسط:   شهزاد شاه عباسی  

یکشنبه 88 آبان 17  4:0 عصر
پس از قتل خشایارشا و داریوش مقام پادشاهی به ویشتاسپ پسر دوم خشایارشا می رسید ولی او حاکم ایالت باختر بود و در زمان مرگ پدر و برادرش در پایتخت حضور نداشت ، پس اردوان (فرمانده نگهبانان پادشاه )تصمیم گرفت شخصی را به تخت سلطنت بنشاند که جوان و بی تجربه باشد تا در فرصت مناسب او را به قتل برساند و خودش شاه شود پس با همدستی مهرداد اردشیر پسر سوم خشایارشا را که خیلی جوان بود به تخت نشاند . تا چند ماه بعد تمام کارهای حکومتی را اردوان انجام می داد و شاه حقیقی او بود ، تا اینکه بالاخره تصمیم گرفت اردشیر را هم از بین ببرد اما گویا یکی از همدستانش اردشیر شاه را از راز توطئه اردوان و جنایت مهرداد آگاه کرد . با کشف حقیقت ، مهرداد به جرم قتل خشایارشا بازداشت و با شکنجه و زجربسیار کشته شد . اما اردوان از آنجایی که نفوذ زیادی در قصر پیدا کرده بود امکان بازداشت کردنش وجود نداشت به همین دلیل او را قافلگیر کردند و او در زد و خوردی که در داخل قصر اتفاق افتاد به همراه پسرانش به قتل رسید ، به این ترتیب اردشیر خود را از دغدغه ای که در داخل دربار بدان دچار بود آسوده کرد . به هر حال جانشین خشایارشا ، اردشیر ، فرزندسومش بود که او را اردشیر دراز دست نامیده اند در افسانه ها آمده است که دست راست او از دست چپش درازتر بوده و همچنین عده ای گفته اند که دستهایش وقتی می ایستاده به زانوهایش می رسید. او مبتلا به مرض قند بود و بخاطر این بیماری سالهای آخر عمر نابینا شد.

سلطنت چهل ویک ساله او با آنکه چند بار دچار شورش های سخت شد اما روی هم رفته در صلح گذشت ، گفته شده است که اردشیر به خاطر آرامش و وقار مهربانی اش نزد درباریان شخص محبوبی بود همچنین مشهور است که او فوق العاده زیبا و شجاع بود با این حال بشدت تحت نفوذ مادرش آمستریس و زنش آمیس تیس قرار داشت . دختر او پروشات از ملکه های پر آوازه دوران هخامنشیان بود.


 

نوشته شده توسط:   شهزاد شاه عباسی  

شنبه 88 آبان 16  5:53 عصر

خشایار مادرش آتوسا ( دختر کورش ) و پدرش داریوش بود . وی در سن 34 سالگی بر تخت پادشاهی ایران و چندین کشور منطقه جلوس کرد . او بلند قامت – بزرگ منش – درای ریشی بلند اما تند خو و جدی بود و بعد از پدرش بر تخت امپراطوری بزرگی نشست که تا ان زمان سابقه نداشت . وی همچنان مصمم بود که راه نیاکان خود را ادامه دهد . به همین دلیل برای گوشمالی دادن به یونانیان لشگری بزرگ راهی یونان کرد. ( زیرا یونانیان ،لیدی که جزوی از ایران محسوب میشد را به آتش کشیده بودند ) از طرفی دیگر یونانیان داریوش را در دو جنگ شکست داده بودند و خشایار به جبران این موارد راهی یونان شد و بعد از جنگ آنان را بکلی شکست داد و یونان به زیر مرزهای ایران در آمد . وی با این کار بزرگترین امپراطوری بشریت در آن زمان را برای پادشاهان آینده ایران بجای گذاشت . خشایارشا در تابستان 465 قبل از میلاد توسط "خواجه اسپامیتریس" که وی را "میترادات" نیز گفته اند همراه با پسرش داریوش به قتل رسیدند . در قتل خشایار و داریوش درباریان پادشاه هم سهیم بودند . هفت ماه پس از آن "اردوان" فرمانده نگهبانان پادشاه که در قتل خشایار دست داشت کوشید تا اردشیر فرزند دیگر خشایار را نیز به قتل برساند . اما این توطئه ناکام ماند و اردشیر بر تخت پادشاهی نشست .   


 

نوشته شده توسط:   شهزاد شاه عباسی  

شنبه 88 آبان 16  5:52 عصر

داریوش در یکی از سفرهایش ،آتوسا را به یکی از سرداران مورد اعتمادش بنام تافرنس سپرد وخود به جنگ رفت.تافرنس از این موقعیت استفاده کرد و علیه داریوش طغیان کرد و ادعای پادشاهی کرد.آتوسا که باردار بود از پاسارگاد گریخت وخود را به ری رساند و در آتشکده ای در دل کوه که امروزه بی بی شهربانو خوانده می شود پنهان شد.بعد از چند روز پسری زائید و نامش را خشایار گذاشت و پیکی برای داریوش فرستاد تا این خبر را به او برساند.

چند سال بعد خشایار بعنوان جانشین و ولیعهد داریوش انتخاب شد.تردیدی نیست که نفوذ آتوسا در داریوش و خدماتی که به او کرد باعث این انتخاب شد. چون داریوش از همسر اول خود قبل از پادشاه شدن فرزندانی داشت و طبق قانون باید فرزند اولش (آرتوبازان)جانشین پدر می شد.


 

نوشته شده توسط:   شهزاد شاه عباسی  

شنبه 88 آبان 16  5:51 عصر

کاخ پرسپولیس که داریوش شروع به ساختن آن کرد وقسمتی از آن در زمان حیاتش به پایان

رسید و قسمتهای دیگر را جانشینانش ساختند مجموعه ای بود از صنایع و هنرهای تمام اقوام

دنیای قدیم . وی می خواست کاخی بنا کند که جاوید باشد و هیچ چیز نتواند آن را از بین ببرد.

او دستور داد شهری در منطقه ای که کاخ در آن بنا می گردد ، بسازند تا کارگران و صنعتگران با

خانواده هایشان در آنجا زندگی کنند.این همان شهری است که در جلگه مرودشت ساخته شد.

در دوره خشایار شاه طالار آپادانا به اتمام رسید ودر دوره اردشیر که کاخ پرسپولیس خاتمه یافت

شاهکاری بود از صنعت و هنر که نظیرش بوجود نیامده بود . از پانزده هزار کتیبه ای که از تخت

جمشید بدست آمده ثابت شده که در تمام دوره ی طولانی ساختن تخت جمشید که در مدت

سه پادشاه هخامنشی طول کشید تمام کارگران _ معماران و حجاران مزد می گرفتند و حتی

یکنفر برده نبود و بیگاری نمی کرده است.


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
یکشنبه 103 اردیبهشت 9
امروز:   10 بازدید
دیروز:   11  بازدید
فهرست
آشنایی با من
ایران بانو
شهزاد شاه عباسی
آینده از آن کسی است که گذشته خود را بشناسد
لوگوی خودم
ایران بانو
اوقات شرعی
لینک دوستان
آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com