سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ایران بانو

نوشته شده توسط:   شهزاد شاه عباسی  

سه شنبه 89 آذر 23  9:43 صبح

یَزدگِرد دوم از ??? تا سال ??? میلادی، پادشاه ساسانی بود.وی بعد از مرگ پدرش، بهرام پنجم یا بهرام گور، بر تخت نشست. در همان آغاز فرمانروایی، چنانکه طبری خاطر نشان می کند، بارعام هایی را که در اعیاد نوروز و مهرگان برپا می شد و از رسمهای دیرینه، نوروز در ایران باستان بود، لغو کرد. عامه? مردم در این بارعام ها، اجازه? آنرا داشتند که بطور آزادانه با شاه دیدار کرده و شکایات خود را مطرح کنند. بعد از به تخت نشستن، حملات هیاطله مجالی به او نداد که به رومیها بپردازد. از وقایع سلطنت یزدگرد، عهد نامه ایست که با بیزانس بست و به موجب آن امپراتور روم شرقی تئودوسیوس دوم متعهد شد که رومیها، استحکاماتی در نزدیکی حدود ایران، بنا نکنند و نیز قبول کرد که سالیانه مبلغی به ایران برای نگاهداری از استحکامات دربند بپردازد تا مانع از تجاوز و حمله? مردمان شمالی، به ایران و روم شود. یزدگرد در سال ??? میلادی به مرگ طبیعی درگذشت. بعد از فوت او نزاع بر سر قدرت، بین دو پسر او هرمز سوم و پیروز یکم در گرفت.


 

نوشته شده توسط:   شهزاد شاه عباسی  

سه شنبه 89 آذر 23  9:42 صبح

بهرام پنجم یا بهرامِ گور از ??? تا سال ??? میلادی پادشاه ساسانی بود. وی بجای پدر، یزدگرد یکم، بر تخت نشست. یزدگرد یکم سه پسر بجا گذاشت، شاهپور و بهرام و نرسی. شاهپور را پدر، به پادشاهی قسمتی از ارمنستان که به ایران تعلق یافته بود، نصب کرد. بهرام را از کودکی، برای تربیت، به نزد نعمان دوم، که یکی از پادشاهان ملوک لخمی (دودمانی عرب)بود، فرستاده بود. بهرام در حیره (عراق امروزی) و در قصر خورنق و تحت سرپرستی منذر پسر و جانشین نعمان، بزرگ شده بود. نرسی پسر سوم یزدگرد، مادرش یهودی بود. او در زمان فوت پدر هنوز صغیر بود.پس از مرگ یزدگرد، اعیان و روحانیون خواستند از فرصت استفاده کنند و قدرت خویش را استوار نمایند. شاپور پسر بزرگ وی را که شاه ارمنستان و جانشین پدر بود، کشتند و خسرو نامی را که خویشی نزدیکی هم با شاه نداشت، بر تخت نشاندند. بهرام نمی خواست بدون جنگ از حق خود دست بکشد و امیر حیره که سرپرست او محسوب می شد کمک مؤثری به او کرد. بهرام با سپاهی که بیشتر از عربها بودند به پایتخت بازگشت. بزرگان ایران از خوف با منذر و بهرام شروع به مذاکره کردند. عاقبت خسرو خلع شد و بهرام به تخت نشست.هیچیک از پادشاهان ساسانی به استثنای اردشیر یکم و خسرو انوشیروان و خسرو پرویز مانند بهرام گور محبوب عام نبوده است. دلبستگی‌اش به شکار گورخر سبب شد که به او لقب بهرام گور را بدهند. بهرام زنی به نام نازپری داشت که بسیار در زندگی او تاثیرگذار بود.همچنین در داستان‌ها چنین انگاشته شده که در جست‌وجوی گوری، در لجنزار گرفتار آمد و لجنزار او را در خود فرو خورد. حکیم نظامی گنجوی در هفت پیکر (بهرامنامه) داستان بهرام را از بدو تولد، تا مرگ رازگونه‌اش بیان می‌کند.

 بهرام زمام امور را به بزرگان دولت واگذار کرده و چندان در امور کشور دخالت نمی کرد. در میان صاحبان مراتب آن زمان که از حیث قدرت و نفوذ رتبه? نخست را داشت مهرنرسی بود که لقب و عنوان هزار بندگ (صاحب هزار غلام)را داشت. نسب او به خانواده? سپندیاد یکی از هفت خاندان ممتاز دوران ساسانی می رسید.مؤرخان عرب و ایرانی او را مردی هوشمند و دانا و صاحب تدبیر شمرده اند ولی مؤلفین عیسوی به جهت توجهی که این وزیر به دیانت زرتشتی داشت، نسبت به او کینه ورزیده و او را خائن و دو رو و بی رحم خوانده اند.مهرنرسی آتشکده‌ها و ابنیه‌های بسیاری بنا نمود. کاخ سروستان، در کنار راه کاروانی شیراز که هنوز ویرانه‌های آن بر جا مانده است و از نظر فن معماری، ارزشمند محسوب می شود، احتمال داده می‌شود که یکی از ابنیه‌های مهر نرسی باشد.


 

نوشته شده توسط:   شهزاد شاه عباسی  

سه شنبه 89 آذر 23  9:42 صبح

شمس‌العماره، برج طغرل، کاخ گلستان، سردر باغ ملی، صاحب قرانیه، دروازه دولت، بازار تهران، بی‌بی شهربانو و موزه‌های شهر، بخشی از دیدنی‌های تهران هستند که بازدید از آن‌ها برای عموم آزاد است.همچنین از نظر مذهبی آرامگاه عبدالعظیم حسنی در شهر ری امامزاده صالح در تجریش، امامزاده داوود در شمال کن،امامزاده گان عینعلی و زینعلی در پونک قرار دارند.مسیر خیابان پردرخت ولی‌عصر که طولانی‌ترین خیابان تهران و خاورمیانه است به عنوان یکی از معابر دیدنی شهر به‌شمار می‌آید. شهرداری تهران در سال ???? پیاده‌روهای این خیابان را از پل تجریش تا میدان راه آهن بازسازی کرده‌است تا جایی برای قدم‌زدن باشد. برج و میدان آزادی، که از نمادهای شهرند و نیز برج میلاد، بلندترین سازه ایران، و همچنین ?? موزه? تهران از جمله موزه‌های ایران باستان، ایران اسلامی، مردم‌شناسی، فرش، هنرهای معاصر، صنایع دستی، آبگینه و سفالینه، کتابخانه و موزه ملک و موزه حیات وحش، مجموعه? کاخ‌موزه‌های سعدآباد، پربیننده‌ترین مکان فرهنگی تاریخی ایران، و بسیاری از موزه‌های دیگر تهران از جذابیت‌های آن به شمار می‌آیند. از تماشاگه‌های تاریخ، پول، و زمان نیز می‌توان به عنوان دیدنی‌های تهران یاد کرد.


 

نوشته شده توسط:   شهزاد شاه عباسی  

سه شنبه 89 آذر 23  9:41 صبح

نوشته:رحیم زاده صفوی

این کتاب رمانی تاریخی است با نثر دلنشین که نویسنده کلمات ناب فارسی،رایج در عصر ساسانی را به کار برده است.شهربانو دختر یزدگرد سوم و همسرامام حسین (ع)می باشد.

در این کتاب با زندگی مادرش( ماه آفرین)پدرش(یزدگرد)وخودش آشنا می شویم و به عوامل مهم پیروزی اعراب بر ایرانیان آگاه می شویم.شهربانو که بدست اعراب اسیر شده بود با امام حسین(ع)ازدواج کرد و پسری بدنیا آورد که شیعیان لقب زین العابدین را برروی او نهادند.مرقد این بانو در شهر ری می باشد،که به روایتی به فرمان شوهرش برای فرار از دشمنان به این محل پناه برده است. . . . .


 

نوشته شده توسط:   شهزاد شاه عباسی  

سه شنبه 89 آذر 23  9:40 صبح

در سال 399 یزدگرد اول که خود را صلح جو می خواند پادشاه شد. در زمان وی روم اوضاع نابسامانی داشت و اگر یزدگرد تمایل به کشورگشایی داشت روم در مقابل او زانو می زد. اما صلح جویی وی به حدی بود که آرکادیوس امپراتور روم در وصیت نامه رسمی خود قیمومیت فرزند خردسال خود تئودوسیوس را به یزدگرد سپرد. یزدگرد هم از او مراقبت کرد و با عیسویان هم تسامح نسبی داشت. در آغاز حکومت، وی به روئسای عیسویان با محبت رفتار کرد اما وقتی زیاده طلبی های و بی احترامی ایشان نسبت به آتشکده را دید به تنبیه آنان پرداخت. او به موبدان نیز تا جایی که دخالتی در امور دولتی نداشتند احترام می گذاشت. او 21 سال سلطنت کرد و در پایان عوام او را ضد مسیحیت و آتشگاه می دانستند. سال 420 به مرگ مرموزی درگذشت. او سه پسر بر جای گذاشت، شاهپور، بهرام و نرسی. شاهپور را پدر، به پادشاهی قسمتی از ارمنستان که به ایران تعلق یافته بود برگزید. بهرام پیش پادشاه عرب در حیره که خراجگزار شاه بود، اقامت گزید. نرسی هم که از همسر یهودی یزدگرد یکم بود، در زمان فوت پدر هنوز خردسال بود.

 


 
   1   2   3      >
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
یکشنبه 103 اردیبهشت 9
امروز:   14 بازدید
دیروز:   11  بازدید
فهرست
آشنایی با من
ایران بانو
شهزاد شاه عباسی
آینده از آن کسی است که گذشته خود را بشناسد
لوگوی خودم
ایران بانو
اوقات شرعی
لینک دوستان
آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com